Till poesitävling. Lyckades mycket bra

En dikt om dig

 

Jag ska skriva en dikt

Jag ska skriva en dikt om dig

Jag ska skriva om när du var väldigt liten

Och du låg i en barnvagn och jag var inte stor jag heller

Och jag minns att jag tyckte det lät som en liten katt i vagnen

och jag blev lite besviken när det bara var du

Jag minns när det var dop

Och jag var avundsjuk på alla presenter som du fick

Och jag och mamma var hemma hos dig och din mamma och din pappa

Och jag tyckte det var fint där för det var första gången jag var inne där men inte sista

 

Jag ska skriva om när du blev större

Och jag ska berätta för alla om hur söt du var när du sög på ena handens tumme

men jag minns inte vilken hand det var fast det spelar ingen roll

Och den andra handen fingrade på det stora födelsemärket som du hade bredvid bröstvårtan

Och jag vet inte om du sa så mycket men du var något sorts sällskap

 

Jag ska skriva om när vi lekte i din trädgård

Du och min bror och jag

Och du var hans kompis fast jag fick vara med i alla fall för jag var storasyster

Och jag tyckte det var lite pinsamt att jag lekte med er

och när jag lekte med Klara eller Hanna eller Therese så låtsades jag inte om att ni fanns

 

Jag ska låta alla få veta att du en gång sa att du var kär i mig

Och jag visste inte vad jag skulle säga

Jag blev glad

Och du sa att det var en hemlighet och jag kände mig viktig när vi hade en hemlighet

Och jag blev smickrad men samtidigt låtsades jag som ingenting

Jag var ju stor ju

Jag hade ju andra killar att vara kär i

men om sanningen ska fram så var du den första som ville ha mig

Och min bror blev lite ledsen när han upptäckte att vi hade en hemlighet

För du var inte så bra på att hålla tyst

Och jag blev anklagad och skyldig och jag blev ledsen och fick dåligt samvete

 

Jag ska berätta om dina nya cyklar

Med många växlar och finesser

och som du cyklade på så jag blev imponerad och rädd på samma gång

Fast jag låtsades inte om det

Och jag tyckte du var en bortskämd snorunge och det sa jag till de andra

Fast sen fick jag dåligt samvete för det fick jag ganska ofta

Och egentligen ville jag vara lite mer som du

 

Och dikten ska handla om när du åkte skateboard på vår altan så att golvet blev stickigt

Och jag tyckte det var lite häftigt

Fast jag var stor då så jag umgicks inte längre med dig och lillebror

För när man är över tolv kan man inte längre leka med bröder och deras kompisar

På sin höjd kan man prata och det gjorde jag i smyg

Och du gjorde alla möjliga tricks och först var ni lika duktiga min bror och du

Fast du var mer våghalsig

 

Jag ska också skriva om när jag var sjuk fast jag inte brukar prata om det

Och du gjorde en lite ask till mig av ett gammalt smörpaket

Och i den låg en ful liten gubbe för du var verkligen inte bra på att pyssla och så

Och där låg ett brev som du hade skrivit helt själv

fast du inte kunde stava ens till frisk för det stod friks och det ville du väl inte att jag skulle bli

Men jag blev väldigt glad i alla fall och jag sparade lådan länge

 

Sen ska jag skriva om när ni flyttade in till stan

Och jag såg dig inte så mycket längre

Och jag skulle aldrig erkänna att jag saknade dig för du betydde ingenting men det gjorde jag

Och jag tyckte det var synd att du inte träffade min bror så ofta

för jag tycker inte om band som bryts för jag har för stor erfarenhet av det

Men ibland kom du och hälsade på men det var inte som vanligt

 

Och jag ska skriva om alla fina minnen och alla fula minnen

Om alla utflykter i skogen

Om alla båtturer i skärgården fast jag alltid har hatat saltvatten och sjögräsiga stränder

Och om grannmiddagarna och nyårsaftnarna

 

Och jag ska skriva om när din pappa dog

Och när jag såg dig på begravningen

Och du satt på bänken längst fram och lutade dig mot din mamma

Och min mamma sa att du hade vuxit

Men jag tyckte att du plötsligt såg så liten ut

men kanske var det bara för att dreadlocksen var borta

Och du grät fast jag trodde nästan inte att du kunde det

Och jag tänkte att det var synd om dig och det tänkte nog alla

Och det var väldigt stämningsfullt

Och jag minns att det var en fin sång och efteråt ville jag också skriva en sådan fin sång

Efteråt var det smörgåstårta och vi pratade inte så mycket men lite

Och du var inte glad men inte jätteledsen

Och jag tänkte tänk om du glömmer

Och jag låtsades att det inte var en pappa som dog för det ska inte pappor göra

 

Och dikten slutar med att vi inte ses så ofta

Och fast mamma tänker och säger och tänker och säger att hon ska ringa till din mamma

så gör hon inte det

Men en gång kommer ni hit och det är lite tomt och lite annorlunda

Men du är kanske samma trots allt

Och kanske är jag lite avundsjuk igen eftersom du fick ha en pappa som dog

För det är sånt man blir stark av

Och jag får bara vara vanlig

Men sen tänker jag att jag vill ha min pappa kvar

Och vi är nästan vuxna nu och snart finns bara minnet kvar


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0