Dagbok 090706

Kulturtant-wannabe

 

Hörde ett roligt ord häromdagen: kulturtant. Jag vet ju kanske inte riktigt vad det betyder. Men ungefär. Tolkar lite för mig själv. Som ordet låter. Att vara lite lagom anti mot all kommersiell skit. Se på smala filmer. Gå på utställning och konsert. Kulturisera sig själv med alla möjliga kulturella aktiviteter. Gå på kurs. Veta bäst. Läsa massor av romaner, och fackböcker, och poesi. Och veta vad som är bra, och vad man ska tycka. Men ändå vara egen, och tänka fritt.

 

Jag tror jag vill vara så. Bry mig lagom mycket. Leva upp till alla mina drömmar, status på riktigt. Vara lagom djup. Hålla på med mitt pyssel. Spontankultur. Vara stöttepelare, uppmuntrare. Som en bibliotekarie, fast inte så sur.

 

Jag gillar såna där ord. Ord som beskriver, fast de inte är adjektiv.

 

(Ibland orkar man inte vara så personlig. Lagom bra att filosofera lite kring ord då.)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0