Dagbok 090701

Jag – en nörd?

 

På lunchen, första dagen på jobbet pratade alla ingenjörer om nördighet och sina nördiga hobbies. En hade åkt till Bulgarien enbart för att kunna se solförmörkelsen på bästa möjliga sätt, med egenhändigt tryckt T-shirt med solförmörkelsebild enbart för detta tillfälle, behöver jag säga att hans intresse var solförmörkelser? Jag fick höra om hur de hade spelat dataspel innan dataspelen ens var uppfunna så att de var tvungna att programmera dem själv. Samtalet bröts av en mobilsignal, tonerna var tydligen Startrek, har aldrig sett någon av dessa filmer, men de andra talade noga om för mig att mobilens ägare var scifi-nörden nummer ett.

 

Jag vill också vara en nörd. Det verkar trevligt att ha ett superintresse att bara försvinna i. Så kan man tänka på det istället för att överanalysera och problematisera sitt fjuttiga liv. Och blir man en verklig nörd kan man ju till och med bli känd, just för att man är så nördig. Och man syns, man blir någon. Visst, att vara Nörden med stort N är kanske inte alltid det jag vill vara, men då är jag i alla fall någon, jag är inte osynligt bortglömd.

 

Så, vad ska bli mitt nördintresse? Det känns som om jag inte riktigt har de rätta förutsättningarna för att bli en verklig nörd. Jag har för lite tålamod, men man kanske kan växla intresse och bara vara nörd? Typ segelflygplan ena veckan, suddgummin andra. Okej, jag har några bra intressen som skulle kunna bli lite nördvarningar. Ett: pusseldeckare. Jag älskar engelska pusseldeckare, Agatha Christie. Har faktiskt läst Poirot på franska till och med, och mitt nästa projekt är Miss Marple på tyska. Min studentklänning var inspirerad av en klänning från filmatiseringen av Marple. Och jag har inte missat ett enda avsnitt av denna utmärkta teveserie. Böckerna är också underbara. För att bli en riktig nörd borde jag nog skriva en egen pusseldeckare, börja samla på alla böckerna och kanske inreda mitt rum med inspiration från den tidsepoken.

 

Två: sy. Jag älskar att sy. Och ja, jag gillar mode, men mode är inget nördintresse och jag är inte tillräckligt modeintresserad för jag tycker att det är roligare att hitta på egna saker och egentligen bryr jag mig inte direkt om vad som är modernt. Min senaste idé är att börja sy kläder ur olika filmer. Jag vill sy en sån klänning som Fiona i Shrek har. Och kanske några kläder från Saturday Night Fever.

 

Sen då, jag spelar ju flöjt. Men det är inte tillräckligt nördigt, för jag övar inte fem timmar om dagen, men jag kanske skulle prova det någon dag. Dansar. Är ca fem-sex timmar i veckan nördigt? Kanske, men eftersom jag knappt dansar alls nu på lovet är jag nog inte tillräckligt beroende.

 

Har ju en del idéer. Vet inte. Fördelen med att vara en nörd är att man alltid har något att prata om. Fast man behöver ju såklart lite imponerande nördkunskaper. Och sen så behöver man inte vara supersocial heller när man är en nörd, det är okej att vara lite udda och utanför. Och det där med social kompetens är ju inte precis min starka sida.

 

Fast det behöver ju kanske inte gå till överdrift. Att gå upp klockan fyra för att hinna med en golftur innan jobbet börjar vet jag inte om jag har lust med. Fast det är väl överdriften som gör nörden. Vi får se. Jag får väl hitta på nåt. Eller fortsätta som jag gör. Det blir nog bra på nåt sätt.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0