Dagbok 090619

Väderbesatt

 

Midsommar. Ännu en av dessa totalt onödiga och endast ångestframkallande högtider som måste firas så in i norden ordentligt och allt ska vara så fint och stämningsfullt och roligt och det blir aldrig som man tänkt sig. Jag hatar midsommar för då måste man vara utomhus, och man äter bara äcklig mat. Har aldrig fattat det här med svensk mat (antar att den inte ens är svensk). Julmaten är inte god, men jag brukar gilla mammas julsallad med apelsin och valnötter, och valdorfsalladen, så det finns en del grejer som är okej på julbordet. Till påsk tar man bort det som är gott och lägger till kokt ägg, jag hatar kokt ägg. Till midsommar tar man bort det som eventuellt var lite gott till påsken och det blir typ inget kvar.

 

Och varför är varenda svensk så besatt av fint väder. I ett halvårs tid har löpsedlarna haft stora rubriker med Så blir midsommarvädret. Vaddå? Det stämmer ju inte i vilket fall som helst och vädret blir detsamma oavsett om man vet i förväg hur det ska bli eller inte. Och vad gör det om det regnar? Just nu skiner den förbannade solen, vilket betyder att jag antagligen kommer tvingas vara utomhus, fast det är svinkallt och blåsigt. Alltså: ännu en midsommar med vantar och mössa.

 

Varenda midsommar i mitt om exakt en månad nittonåriga liv har firats tillsammans med mammas och pappas gamla vänner och deras barn. Förutom förra midsommaraftonen då vi åkte iväg på bilsemester. Jippie! Bästa midsommaren hittills, den tillbringades i en bilkö i Köpenhamn (observera: jag var inte ironisk när jag skrev att det var den bästa, för det var det faktiskt).

 

I år ska jag tvingas med till Stockholm. Visserligen lite kul att se det nya huset, med flyttlådor och allt. Men, ett hus i typ skärgården. Jag hatar skärgården (herregud, vad mycket hatar det blev, vart har min positiva livssyn tagit vägen, den försvann nog med midsommarmolnen). Och eventuellt kommer jag tvingas sova över i båten. Jag hatar båtar (hatar nr. 4). I sovsäck. Jag hatar sovsäck (nr.5). Bara för att min tolvåriga lillebror plötsligt bestämde sig för att han inte var äventyrlig nog att sova i sovsäcken i båten. Jag hatar (nr. 6) att sova över. Det värsta är att man aldrig får någon frukost. När jag vaknar vid sex-sju-tiden så sover alla andra minst ett par timmar till och jag dör av hunger innan jag får någon frukost, och när jag väl får det så är det inte min frukost utan oftast några äckliga flingor och typ vitt bröd. Jag måste ha mina jättemörka euroshopper-mackor och naturell yoghurt med frukt i.

 

Min packning består av: ombyte, tandborste, varma kläder att sova i (kommer antagligen frysa ihjäl på båten, dessutom kan jag redan känna hur ont jag kommer ha i min redan hyperöverspända kropp när jag vaknar, fatta, jag behöver en mjuk säng annars får min beniga kropp liggsår), senaste bokinköpet: pusseldeckare på engelska (verkar lovande), mitt korsstyngsbroderi och nya kameran.

 

Längtar redan tills jag får komma hem.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0