Dagbok 090603

Veckan hittills

 

Måndag: mösspåtagning.

På med mössan. Tvingar mig att ha den på mig i en hel kvart tills vi får gå in i klassrummet för lite allvarligt samtal. Tvingar mig att le mot fotografen fast jag helst vill gråta. Ser på fotona efteråt hur påklistrat det ser ut. Står där med ett glas bubbel som man så festligt kan kalla Pommac. Tar en miniklunk bara för att. Ställer tillbaka glaset på brickan och Martin undrar om jag fått något att dricka för det är ett glas kvar och jag nickar glatt jadå. Ser en film om utbrändhet och stress och livet. Så uppmuntrande. Skönt att inte alla är så hurtigt glada och pigga och lyckliga. Inget mer i skolan efter ett. Panik panik, vad gör man när man inte har något jobb att göra? Åker buss till Söderköping, köper ett svart fint band för 18 kronor på tygaffären. Åker buss tillbaka. Dagens höjdpunkt: när busschauffören på vägen tillbaka lät mig åka gratis eftersom jag missat att mitt busskort inte fungerade i den zonen. Går på stan. Måste köpa äckliga underkläder och äckliga strumpbyxor att ha till klänningen. Bh-ångest, hatar provrum, hatar att lägga pengar på saker som jag ändå inte vill ha. Ska köpa skor också, hittar ett par fina. Skor är bra. Shoppa skor så bli du glad. Går till skolan. Asvarmt ute. Hatar det. Hatar att bli svettig. Som tur är blir jag nästan aldrig det. Sara blev chockad över min blodcirkulation när jag la min kalla hand mot hennes varma kind. Springer en sväng runt strömmen. Hade inte med rätt skor så det gjorde lite ont i fötterna men sprang ändå. Visning av huset så jag får inte åka hem. Pratar lite med Alexander när jag kommer tillbaka. Usch, pratar om framtid. Han säger att jag ska satsa på teknik och så för då tjänar man mycket pengar. Jag hatar pengar. Får mig bara att må dåligt. Går upp till mammas jobb. Pluggar engelska (sa jag inte att jag är värsta pluggisen som redan saknar skolan) medan hon har föräldramöte. Dricker MER och får dåligt samvete för det. Tvingar mig att le mot alla hennes kollegor som frågar så glatt om studenten. Säger inte att jag vill spy på mössan och festerna och alltihop. Åker med mamma hem, vi orkar inte tanka bilen. Hämtar Axel på fotbollsträning. Måste vänta i en kvart. Hungrig, men säger inget. Blir sur för att jag är hungrig. Axel blev inte uttagen till matchen. Hatar idiottränare som toppar lagen. Gör väldigt ont i mig för det gör ont i Axel, sympatismärta, igenkänningssmärta.

 

Tisdag.

Kommer till skolan tidigt, som vanligt. Fast ingen annan kommer vara där förrän typ två. Älskar att vara ensam i skolan. Har med mig symaskinen. Syr en väska. Den blir fin. Bra förmiddag. Pratar lagom mycket med lagom många lärare och kanske några elever. Bra. Lägger pärlplattor med Anna J. De går sönder men det gör inget för det finns lim och det är själva läggandet som räknas. Bra. Dansar vals, övning inför middagen idag. Lite kul. Känner mig lite fin. Sådär lite gammaldags som jag gillar. Och så får vi göra snurr och lyft och jag tror nästan att jag är en prinsessa. Fast jag hatar svettiga kroppar nära mig. För idag blir jag inte svettig för det är svinkallt. Sen: går till mammas jobb. Pluggar engelska tills hon är klar. Åker hem. Laserdome på kvällen. Varför skulle jag gå? Tänkte att jag skulle ångra mig om jag inte gick och egentligen tycker jag ju om min klass. Så fel man kan ha. Står inne i ett mörkt rum med självlysande saker, blinkande lampor och högt ljud. Känner paniken. Folk som springer omkring överallt. Jag fattar inte hur det jävla pistolen funkar. Får panik när folk någon frågar om det är kul för det är verkligen inte kul. Borde fattat att det inte var en bra idé det här. Jag hatar ju krig och skjutande och jag har aldrig spelat dataspel och jag somnar ju om jag är uppe efter tio och särskilt om det är på en plats som inte är hemma. Och svettiga kroppar och jag fryser. Och västar som luktar äckligt. Tänker att de har förstört huset när de byggt spelhall där, för jag kan se något fint där bakom, ser ut som en teater och pappa sa imorse att det var en gammal biograf. Varför är nya biografer så fula? Tur att det bara var bio för det tycker jag ju ändå inte om (om det inte är fransk film och bara fem personer i salongen, inklusive mig, och jag kan ta av mig skorna och krypa upp med benen under mig, och mamma är med och sen kan vi prata och kanske dricka te eller äta efteråt och det är en mysig dag när jag inte gråter, kanske bara lite). Äntligen ute. Vilken tur att jag var tvungen att gå upp klockan sex idag så jag kunde åka hem. Läskigt att köra bil när man är trött. Och massor av djur på vägen. Först en grävling, sen en hare, sen ett lila mjukisdjur och det gör lite sympationt för den som har tappat sitt gosedjur. Trött och sur.

 

Onsdag.

Lärarmiddag ikväll. Jag tycker ju om mina lärare, men trerätters ger mig ångest. Och måste man dricka vin? Vatten, jag vill ha vatten (så säger de i Svarte Bill, det gamla kassettbandet som vi hade i bilen, men de fick bara fiskleverolja, det vill jag inte ha). Vill att Valarie ska se min klänning. Vill att mamma ska vara hemma när jag gör mig iordning, det vill hon också sa hon imorse. Fast först ska jag hjälpa till med att duka, det ser jag inte fram emot. Tänker åtminstone inte vara med på någon vidrig brännboll. Aldrig i livet. Där går gränsen. Laserdome var det sista jag gjorde. Det hade jag faktiskt nästan lyckats övertala mig själv om att det kunde vara roligt, men icke sa Nicke. Volleyboll vet jag att det bara är skit. I alla lägen.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0