Dagbok 090501

Manodepressiv, Veronica Mars och olagligheter

 

Jag tror att jag fått en släng av manodepression. Mitt liv är verkligen upp och ner. Ena stunden är världens undergång skrämmande nära. Nästa sekund har jag hur mycket energi som helst. I onsdags var allt svart. Kände mig svimfärdig och matt, trodde att jag skulle gå in i väggen, eller slås ned totalt av ångesten.

 

Egentligen har ingenting förändrats. Världen är likadan där utanför. Lika obarmhärtigt härligt solljus. Lika skönt nästan-sommar-väder, lika vackra vitsippor. Lika mycket lidande, lika mycket svält och död och krig. Ändå är jag glad idag. Jag svävar en bit över marken. Vet inte varför, egentligen är jag ju oändligt ensam här hemma, gör inget förutom att plugga och skriva i en dagbok på ett forum någonstans i detta gigantiskt stora Internet. Energin fyller mig, den pyser ut ur mina öron. Plötsligt spelar det ingen roll att jag inte har någon att dela dagen med.

 

Mina idéer bara sprutar ut för tillfället. Jag skriver på bloggen, jag har nästan kommit på vad jag ska skriva till det pedagogiska materialet, jag spelar flöjt som en galning och skrämmer ihjäl katterna, jag har skickat in en bild till en tävling där man kan få bilden tryckt på en bricka, jag har till och med varit ute och sprungit. Vart har mitt svarta, ledsna, oändligt trötta jag tagit vägen? Jag blir nästan rädd.

 

Jag vet, det brukar vara så här. Energin sprudlar, sen kommer monstren tillbaka, sen kommer glädjen, sen ångesten. Kan bara njuta av att vara på vågens topp en liten stund innan jag sjunker till botten igen.

 

Molly hatälskar det här vädret. Stackarn har så tjock svart päls att hon blir jättevarm och helst vill ligga i skuggan och sova. Men hon tycker om att rulla sig på grusvägen och se ut som en sandhög när hon kommer in. Åh, jag älskar henne då, lilla tjockisen.

 

Firade inte valborg alls. Var hemma, spelade flöjt (just nu ligger jag i hårdträning inför den viktiga, viktiga, viktiga examinationen), såg ett avsnitt av Veronica Mars. Förutom Doctor House är det bara Veronica Mars jag ser på teve, eller föresten Morden i Midsommer, Poirot och Miss Marple ser jag ju också. Fast just nu är det bara House som går på teve. Fick Veronica Mars-boxen i julklapp och ser ett avsnitt då och då. Hon är cool. Och jag gillar låten.

Annars är engelska deckare (fast bara mysiga pusseldeckare, inget läskigt) min favorit. Har försökt att analysera mitt filmtittande men kommer bara fram till att jag knappt har några åsikter alls, jag somnar oftast när jag ser på film och den klaustrofobiska känslan inne i en biosalong tycker jag inte om.

 

Pärlplattor. Jag vill göra pärlplattor. Anna pratade om det igår. Vi sa att vi ville sätta upp pärlplattor på stan. Gatukonst. Det är nog lagom olagligt för mig.

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0