Dagbok 090405

Om skönhet

 

Du är fin. Du är unik. Du är vacker och värdefull. Du duger precis som du är. Ingen kan vara bättre än du. Skönhet är inget statiskt statsstyrt fenomen, det är något individuellt och högst personligt. Varje människa, varje tänkande varelse, har sin egen uppfattning om vad skönhet är. Skönhet är minnen, ljuvliga minnen. Skönhet är en syn som plockar fram den mentala bilden av en ljuvlig stund. En blick som får dig att minnas sommarmorgonen med frukost i trädgården, som får dig att minnas vintern myskvällar framför brasan. Skönhet är ett par glittrande ögon, ett sprudlande skratt, en grop i en haka, ett smittande leende. Skönhet är mjuka händer, en fräknig näsa, söta öron, babyhår som krusar sig i panna. Du är vacker för du är du. Jag är vacker för jag är jag. Tillsammans är vi oslagbara.

 

Trodde du verkligen på det där? Trodde du verkligen att du var något? Att du skulle vara fin? Att du skulle vara något annat än en osynlig slemhög? Ditt hår är stripigt, din näsa sned, dina tänder är gula, din haka finnig. Du är ful. Ful, ful, ful. Hör du det. Det är ingen som säger det rakt ut, för de är alla så falska. Men alla tänker det, det vet du ju. De tänker att det är tur att de åtminstone inte är lika fula som du. Du är äcklig, du är värdelös, du är vidrig, du är förskräcklig. Det är knappt att man vill ta i dig, inte snudda vid din stinkande kropp, inte ens torka skorna på dina fula byxor. Inte se dig, inte höra din gälla, hemska röst. Du vet ju hur man ska se ut, det är väl ganska tydligt? Så varför gör du inget? Om du nu är så där ful och inte gör något åt det får du skylla dig själv. Du är inte värd vår blick, du ska inte tro att du någonsin kommer att vara någon.

 

Nej, jag lovar, det är inte så. Du är bra. Låt dem inte göra illa dig. Du vet, ta ingen skit. Lyssna inte på dem. Du är värd mer än så. Du är som vaniljglass med chokladsås. Du är som bakelserna på Lindahls konditori, du vet de där grodformade, av marsipan. Du är som de där jordgubbarna mitt i säsongen, du vet de som är sötast och godast. Så söt att man bara vill äta upp dig. Du är underbar. Fantastisk. Fin som snus. Du vet det finns någon för dig, det finns någon som ser dig, som ser dig som du är, utan deras trasiga glasögon som förvränger bilden av dig och förstör dig. Jag ser dig. Jag längtar efter dig. Skönhet är insida. Och din är den vackraste. Skönhet är lite utsida, och din är fin, du är du och jag gillar dig. Dina händer, ditt hår, dina ögon, dina kinder, din panna, din näsa, dina läppar, dina tänder, din tunga, dina öron, din nacke, dina axlar. Hela du är perfekt. Hör du det? Perfekt. Låt dem inte trycka ned dig.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0